• 15 آبان 1400تاریخ مقاله:
  • اخبار و اطلاعیه هادسته بندی:
  • ۱,۷۳۳ بازدیدتعداد بازدیدها:
  • 0تعداد نظرات:
  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
    Loading...
    امتیاز:

رکود سنگین در بازار لوازم خانگی

 

با آغاز دور پایانی مذاکرات وین بسیاری از بازارها همچون لوازم خانگی در انتظار کاهش قیمت هستند.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهارکرد: با به نتیجه رسیدن مذاکرات، باز شدن راه‌های بانکی برای پرداخت و تسهیل در تولید می‌توانیم در این حوزه شاهد رشد باشیم. حتی یک گام جلوتر می‌تواند به تاسیس خط‌های تولید جدید بیانجامد.

بازار لوازم خانگی پس از احیای برجام

محمدحسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام اظهار کرد: بازار لوازم خانگی شامل دو دسته کالا می‌شود، کالاهای ایرانی که ۸۰ درصد مواد اولیه آنها در داخل تامین شده و ۲۰ درصد هم از مواد اولیه وارداتی استفاده می‌شود؛ یک بخش هم کالاهای وارداتی هستند. به نظرم اگر توافقی صورت بگیرد، اینگونه نیست که سریعا قیمت لوازم خانگی داخلی کاهش پیدا کند.

وی افزود: مسلما مدت زمانی طول می‌کشد تا تولیدکنندگان بتوانند قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را به قیمت مناسب‌تر و باثبات‌تری خریداری کند. باید به تولیدکنندگان زمان داد تا بتوانند این مقدمات را مهیا کنند. گرچه با حل مشکلات بانکی مسلما زمان کمتری از شرایط فعلی برای خرید و واردات قطعات و مواد اولیه نیاز است.

سرنوشت واردات لوازم خانگی خارجی

 

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: به جز تحریم‌ها عوامل دیگر مانند قیمت‌های جهانی، قیمت‌ حمل‌ونقل و… تاثیرگذار هستند اما با به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ ها در درازمدت قیمت تامین مواد اولیه کاهش پیدا کرده و تولیدکنندگان نیز می‌توانند قیمت کالاهای تولیدی خود را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: اینکه واردات لوازم خانگی خارجی انجام شود یا نه بستگی به سیاست‌گذاری‌های کلی دارد اما احتمالا برای رفع کسری در بازار و مازاد تقاضا واردات انجام شود. اما آنچه مسلم است با به نتیجه رسیدن مذاکرات، باز شدن راه‌های بانکی برای پرداخت و تسهیل در تولید می‌توانیم در این حوزه شاهد رشد باشیم. حتی با یک گام جلوتر می‌تواند به تاسیس خط‌های تولید جدید بیانجامد.

رکود سنگین در بازار لوازم خانگی

اسلامیان خاطرنشان ساخت: بازار لوازم خانگی در رکود سنگینی است. همچنان انبارهای کارخانجات و توزیع‌کنندگان پر از کالا است و خریداری وجود ندارد. علت این موضوع در مرحله اول نبود قدرت خرید است اما خریداران هم منتظر هستند تا در نتیجه این مذاکرات قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا کند.

وی افزود: البته این مازاد عرضه باعث کاهش قیمت نمی‌شود چراکه قیمت تمام شده مشخص است، ممکن است که تولیدکننده از سود خود کم کند اما هیچ کسی حاضر نیست کالای خود را کمتر از قیمت تمام شده بفروشد. ضمن اینکه لوازم خانگی هم کالایی نیست که تاریخ انقضا داشته باشد.

عضویت در خبرنامه