• 04 مرداد 1400تاریخ مقاله:
  • اخبار و اطلاعیه هادسته بندی:
  • ۱,۷۶۸ بازدیدتعداد بازدیدها:
  • 0تعداد نظرات:
  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
    Loading...
    امتیاز:

برندهای خارجی گران‌تر شد؟

به گزارش زنهار از ایسنا، بازار لوازم خانگی خلوت است و مغازه‌داران هم تمام تلاششان را می‌کنند که شما خرید کنید. تقریبا همه فروشندگان هشدار می‌دهند که اسفند ماه گرانی است و بهتر است همین حالا خرید کنید.

برخی فروشندگان همچنین از کاهش قیمت لوازم خانگی خارجی طی هفته‌های اخیر خبر می‌دهند: «خارجی‌ها اخیرا ارزون تر شده، اما داخلی‌ها تغییری نکردن. البته بار خارجی جدید بیاد گرون‌تره».

نکته دیگر اما تنوع برندهای خارجی در زمان ممنوعیت واردات است. حالا دیگر موضوع فقط برندهای کره‌ای نیست، بلکه برندهای ترک، آلمانی، ایتالیایی و حتی آمریکایی و انگلیسی،  هرچند محدودتر، به چشم می‌خورد. اما آنچه کیفیت خرید مصرف کننده را تهدید می‌کند احتمال فروش کالای تقلبی با درج برندهای معروف و همچنین وجود شرکت‌های گارانتی است که در زمان ممنوعیت بدون مجوز ارگان خاصی کالاهای قاچاق را ضمانت می‌کنند و مصرف کننده در صورت بروز مشکل از سوی این شرکت‌ها امکان شکایت و پیگیری مطلوب را نخواهد داشت.

البته قاعدتا مغازه‌داران نمی‌توانند همه این ماجرا را برای خریدار توضیح دهند. برای مثال یکی از آن‌ها می‌گوید: «شرکت‌های ضمانت کننده برای اینکه بتونن کار کنن، معمولا پاسخگو هستن. معمولا هم از اتحادیه مجوز می‌گیرن. علاوه بر این معمولا جنس خارجی به این زودی دچار مشکل نمی‌شه».

بعضی برندها در زمان ممنوعیت ترخیص شدند!

اما یکی دیگر از فروشندگان که بیشتر تبلیغ کالاهای آلمانی را می‌کند این موضوع را به گردن مصرف کننده می‌اندازد: «بستگی داره خودت چه گارانتی بگیری، اگر دنبال گارانتی ارزون باشی ممکنه به مشکل بخوری. اما اگر گارانتی اصلی بگیری خیالت راحته».

این اظهار نظر از آن جایی مهم می‌شود که فروشنده دیگری هم از فروش کالاهای جدید پر سر و صدای بوش با گارانتی اصلی خبر می‌دهد که تلاش برای ترخیص ۴۲۰ کانتینر از آن در زمان ممنوعیت بارها خبرساز شد. او حتی می‌گوید که کالاهای این برند در سال‌های اخیر و بعد از ممنوعیت ترخیص شده‌اند: «بعضی از محموله‌های بوش، برند ترک بکو و برند انگلیسی کنوود بعد از ممنوعیت ترخیص شدند و بخاطر همین برندهای آلمانی و حتی ترک بیشتر قابل اعتماد هستن. بیشتر کالای تقلبی و کالاهای چینی به اسم برندهای معروف کره‌ای فروخته می‌شن و برای خرید اون‌ها بیشتر باید مراقب باشین.»

 

 

جدیدترین قیمت لوازم خانگی در بازار

یخچال و فریزر ساید خارجی از ۴۴ تا ۱۱۰ میلیون تومان و ایرانی‌ها متوسط ۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. همچنین یخچال و فریزر پهن ایرانی که عمق آن معادل یخچال و فریزر سایدبای‌ساید است، حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد.

لباسشویی خارجی هم از ۱۱ تا ۴۰ میلیون تومان و ایرانی از هفت تا حدود ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد.

ماشین ظرفشویی خارجی نیز از ۱۳ تا حدود ۴۰ میلیون تومان و ایرانی ۱۱ تا حدود ۲۰ فروخته می‌شود.

قیمت اجاق گاز حدود شش تا ۱۲ میلیون تومان است و یکی از فروشندگان می‌گوید معمولا اجاق گازهای ارزان‌تر به صورت کارگاهی تولید می‌شوند و ممکن است استاندارد نباشند.

در این میان نکته جالب نزدیک بودن قیمت و حتی در مواردی ارزان‌تر بودن کالای خارجی به نسبت ایرانی است. بسیاری از فروشندگان هم توصیه می‌کنند که در این شرایط بهتر است برخی کالاها را خارجی بخرید: «اگر ماشین لباسشویی و ظرفشویی ایرانی می‌شه ۳۰ میلیون تومن برو دنبال برند خارجی، ولی یخچال همون ایرانی بخر. کلا قیمت جنس ایرانی باید نصف قیمت خارجی باشه تا مردم بخرن.»

عضویت در خبرنامه